vrijdag 28 juli 2017

Na de Londense metro stapt nu ook de NS over op een sekseneutrale begroeting..

Beste Reiziger
Na de Londense metro stapt nu ook de NS over op een sekseneutrale begroeting. 'Beste reizigers' wordt het binnenkort. Iets wat de 25-jarige Rumy van der Alleswat als een goede stap vooruit ziet. "Ze gaan met de tijd mee."
Rumy voelt zich androgyne: niet mannelijk en niet vrouwelijk, maar iets er tussenin. Twee weken geleden sprak Absurdistisch Magazine haar/hem/hun/hen/zij/zullie over de genderneutrale omroepen in Londen en ze hoopte dat dit ook naar Nederland zou komen. "Er wordt op veel plekken naar je geslacht gevraagd waar dit niet relevant is."

De problemen

'Beste reizigers' zal pas vanaf 10 december in de treinen te horen zijn, maar Rumy voorziet nu al wat problemen. "Ik denk dat een groep deze verandering prima vindt, maar dat er ook een groep niet achter staat", zegt ze. "Niet zo zeer omdat ze tegen neutraliteit zijn, maar omdat er iets verandert waar ze geen invloed op hebben."
Daarom gingen wij van Absurdistisch magazine de straat op in Termuiterzijl, een plaats waar seksneutraliteit met de paplepel ingegoten wordt. En dan toch wat merkwaardige reacties:
Appie van der Krommenweide (79) Loco voorzitter van de Grote Zaadlozerijshow aldaar:’ Nou, ik wil helemaal geen “beste reiziger” genoemd worden! Ik reis nooit, dus als ik een keer wel reis wil ik als volgt begroet worden door de NS:’Beste Appie en de rest van de reizigers.’
Henk Konijnenpuree (33) Loco-loco waarnemend burgemeester van Termuiterzijl: ‘ik vind het te absurd veur weurden om alles en iedereen onder één noemer te plaatsen. Ik bedoel, als er nou een pedofiel meereist met de trein, valt die dan ook onder de begroeting; beste reiziger? Papperlepap, ik moet er niet aan denken heur.


Lennie Achterhuid (49) ‘Ik word heel ernstig ongeduldig, wanneer ik,  als Jehovagetuige zijnde,  hoor dat ook ongelovigen en heidenen vallen onder het begrip : “beste reiziger” Dan ga ik rillen van ongeduld , onbegrip en dergelijke.’


Wij vroegen de NS na deze breed gedragen kritiek om commentaar:
Henk-Jan van der Peperkoek; voor/na/oplichter van NS: ‘Wij hebben een en ander aangepast. De begroeting luidt vanaf a.s. 11 december als volgt: “Beste Reizigers, u bevindt zich nu in de trein voor “beste reizigers”.  Mocht u zich niet herkennen in het begrip “beste reiziger”  dan adviseren wij u over te stappen op de trein voor Niet-beste-reiziger die staat opgesteld op perron 69. Dank u voor uw aandacht ."


Dit was T.U.I.G van der Riggel
voor Absurdistisch Magazine

vanuit Termuiterzijl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Noodbevel Dokkum om demonstraties Kortjakje

Noodbevel Dokkum om demonstraties Kortjakje In Dokkum is zaterdag een noodbevel van kracht. Die maatregel is genomen omdat de politie in...