maandag 6 maart 2017

Scooters slecht voor gezondheid fietsers: 'Haal ze van het fietspad'

Scooters slecht voor gezondheid fietsers: 'Haal ze van het fietspad'

Brommers en scooters stoten zo veel ultrafijnstof uit, dat het ongezond is voor fietsers. Dat blijkt uit onderzoek van GGD Gelderland-Midden. Om de lucht direct te verbeteren, moeten de scooters van het fietspad af en op de rijbanen gaan rijden.
De GGD deed op 19 locaties in Amsterdam, Arnhem, Nijmegen en Harderwijk metingen op fietspaden. Uit die metingen blijkt dat bijna een kwart van de luchtvervuiling op de fietspaden afkomstig is van brom- en snorfietsen.
Om die reden wordt medio 2017 de wet op brommers en scooters gewijzigd en zijn er nieuwe regels.  De belangrijkste veranderingen gaan over:
  • ingrediënten en emissies van brommerbenzine;
  • etiketten en verpakkingen van brommer c.q scooters worden voorzien van ontmoedigende teksten als; rijden achter een brommer of scooter brengt de gezondheid in gevaar, rijden op of achter een scooter veroorzaakt dodelijke ziektes;
  • informatieverstrekking door producenten, importeurs en distributeurs aan de Europese Commissie en de overheid;
Maar er komen meer regels:
  • Brommer of scooter rijden is verboden in alle openbare ruimten en de openbare weg.
  • Werknemers mogen op het werk alleen op een brommer c.q  scooter rijden in speciaal daarvoor ingerichte ruimtes.
  • Winkeliers mogen geen brommers of scooters verkopen aan jongeren onder de 81 jaar.
  • Elke vorm van brommer/scooterreclame is verboden, behalve in de scooterpeciaalzaak
  • Sponsoring van evenementen door de scooterindustrie is verboden.
  • Personen die de regels overtreden krijgen een boete van de Nederlandse brommer- en Scooterautoriteit (NBSA).

Leeftijdsgrens 81 jaar

De leeftijdsgrens voor de verkoop van scooters of brommers wordt 81 jaar. Zo wil het kabinet het aantal jongeren dat brommer/scooter rijdt verlagen. Soms is het moeilijk om in te schatten hoe oud iemand is. Legitimatie is daarom verplicht als iemand niet duidelijk ouder is dan 81 jaar.

E-scooter

Verkoop van de e-scooter aan jongeren onder de 81 jaar mag ook niet meer als de nieuwe Brommer- en scooterregeling van kracht is. Ook wordt het verboden om reclame te maken voor de e-scooter, behalve in een speciaalzaak. Hiermee wil het kabinet voorkomen dat jongeren via de e-scooter, brommer gaan rijden en misschien overstappen naar nog gevaarlijker middelen zoals motors en andere bromwaren. Jongeren dienen te worden beschermd tegen de gezondheidsrisico’s van de e-scooter, zoals de gevolgen van benzinedampen

Nieuwe verpakkingen

Op de meeste nieuwe verpakkingen staan afschrikwekkende foto’s met een waarschuwing. Deze foto's laten de gezondheidsrisico’s van (mee)rijden zien.
Per jaar sterven teveel Nederlanders aan de gevolgen van Brommer/scooterrijden. Ook sterven jaarlijks enkele duizenden mensen door meerijden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Noodbevel Dokkum om demonstraties Kortjakje

Noodbevel Dokkum om demonstraties Kortjakje In Dokkum is zaterdag een noodbevel van kracht. Die maatregel is genomen omdat de politie in...