woensdag 30 november 2016

Op zoek naar de gewone vrouw...Door T.U.I.G. van der Riggel

Na alle commotie over de gewone man, zijn wij, van Absurdistisch Magazine , eens op zoek gegaan naar de gewone vrouw.Bestaat die überhaupt wel, de gewone vrouw
Hier een portret:..

Gewone mannen vinden is niet zo’n probleem. Zet de tv op RTL 7 en de gewone mannen vliegen als gebraden duiven je huiskamer binnen. Kijk eens naar darten, of een dag uit het leven van een vrachtwagenchauffeur, gewoner kan het niet.

Daar kwam ik achter toen ik naar NPO 2 zat te kijken naar een documentaire over het intieme geslachtsleven van een Hawaïaanse monniksrob. Midden in de copulatie viel de zender weg en kwam ik al zappend op RTL7 terecht waar net Gerard Jolink over gierende banden begon te zingen. Hoe gewoner wil je het hebben.

Daarom ben ik de straat op gegaan om de gewone vrouw te lokaliseren. Als eerste loop ik een dameskapper binnen. Dameskappers hebben droogkappen. Grote kans dat je dan een gewone vrouw aantreft. En bingo; onder een droogkap zit een vrouw met krulspelden in het haar.
Op mijn vraag of zij nou een heuse gewone vrouw is, vraagt zij:’ Hoesoo?? Wat mot je van me?’
Dus leg ik Renate van der Besteklade, want zo blijkt zij te heten, uit dat het in het publieke debat altijd over gewone mannen gaat.
‘Rot op, man!’ ‘Ik wil gewoon me hare late droge, ja!’

Volgende kans: een gemiddelde supermarkt. Er zijn er twee in deze straat. Albert Heijn en Lidl (spreek uit, LIEDEL) Ik kies voor Lidl. In Albert Heijn komen volgens mij advocatenvrouwen, doktersvrouwen en notarisvrouwen. Bij Lidl doe je je boodschappen rechtstreeks uit dozen die niet zijn uitgepakt door het personeel. Absoluut gewoner dan gewoon maar zeker goedkoper, dus aantrekkelijk voor de gewone vrouw.
Als ik Lidl binnenloop sta ik direct oog in oog met een vrouw van een jaar of veertig, gekleed in witte leggings tot de knie en daaronder vreemde sokken, die eindigen in een paar crocks van een onbestemde kleur. Gewoner kan het niet.
‘Dag mevrouw, mijn naam is van der Riggel en ik doe voor Absurdistisch Magazine  onderzoek naar het verschijnsel gewone vrouw. Bent u zo iemand?
De vrouw, ze stelt zich voor als Klaziena Roeping van der Voort  (42) (o jee, zeer ongewoon!!) veegt een druppel onder haar neus weg. ‘Eh….geen idee. Ik ben bedrijfsleider van deze Liedel vestiging. Mijn man is chirurg , dus tja, ik weet niet of ik aan dat beeld beantwoordt eerlijk gezegd.

Ik zucht verslagen en de vrouw legt een hand op mijn arm. ‘Ik heb een idee, meneer van der Riggel. Ga eens naar SBS6 en vraag of u een dag mag meelopen met weerman Piet Paulusma. Die heeft, aan het eind van zijn weerpraatje altijd een hoop, in mijn ogen, gewone vrouwen om zich heen staan die allemaal op commando oat moarn roepen. Hoe gewoon is dat?? Of loop eens een camping in bijvoorbeeld Bakkum of Zandvoort op.

Ik krijg meteen weer nieuwe energie. Prachtig idee van mevrouw  Roeping van der Voort. Opgetogen verlaat ik Liedel en bots tegen een doorgeparfumeerde vrouw op die net uit een Bentley stap: ‘Gore tering lul!!!! krijst ze. Ken je nie uitkijke!!!’
Zeer ongewoon taalgebruik voor zo’n ongewone vrouw.

Mijn zoektocht gaat door. Ik ben op weg naar SBS6



1 opmerking:

Noodbevel Dokkum om demonstraties Kortjakje

Noodbevel Dokkum om demonstraties Kortjakje In Dokkum is zaterdag een noodbevel van kracht. Die maatregel is genomen omdat de politie in...