woensdag 30 november 2016

Nieuws

Op ons accountantskantoor heb ik de tv aan staan. Gewoon om op de hoogte te blijven van  het nieuws.
Collega Fröhlich, die mijn kamer komt binnenlopen, kijkt naar de tv en wijst op het scherm. Een stel langlaufers in Zwitserland bewegen zich wankelend over een sneeuwvlakte. ‘Kijk, die gekken gaan,’ zegt Fröhlich.’
‘Ja,’ zeg ik.  ‘Ik snap niet waarom die mensen niet gewoon gaan skiën.Dan ga je veel sneller.’
‘Dat zie je verkeerd, van ‘Gellekom. Langlaufers zijn nu eenmaal mensen die zich te goed voelen voor hellingen.’
Ik geef hier geen reactie op en zie het beeld op tv wisselen: De Amerikaanse media maken zich niet druk. Peilingen wijzen uit dat Trump over vier jaar niet herkozen zal worden. Ik kan niet nalaten een zucht van verlichting te slaken vanwege het snelle bewustwordingsproces van de Amerikanen. Maar niet heus.

Frohlich pakt een krant en bladert er doorheen.’Wil je je horroscoop horen?, vraagt hij.
Hier geef ik geen antwoord op. Hij weet hoe ik over bullshit denk.
‘Komt ie,’dramt hij door: ‘de single Boogschutter zal eindelijk die ouide taart eens winnen tijdens de bingo voor tijdelijk gedesoriënteerde kalende mannen. Luister je, van Gellekom? Deze is vooral belangrijk voor jou:’voor de oudere boogschutter; pak uw specialiteit, het schieten uit de heup naar hoogrentende leningen weer eens op, in 2017.
‘Heel geestig, Frohlich,’reageer ik gelaten. ‘Alleen jammer dat ik geen boogschutter ben.
Het journaal intussen, komt met het laatste onderwerp: zullen we een witte kerst krijgen. Interessant. Geestiger dan die discussie over Kinderklaas en zijn zwarte schandknapen. Verder geloof ik het wel en zet de tv uit. Fröhlich slikt zijn koek door en zegt: Ik overweeg om met Kerstnacht naar de kerk te gaann, maar ik wil iets met minder agressie en gedoe dus ga ik met de kids  nu naar FC Utrecht - Ajax....

Die humor van Fröhlich. Je went er gewoon niet aan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Noodbevel Dokkum om demonstraties Kortjakje

Noodbevel Dokkum om demonstraties Kortjakje In Dokkum is zaterdag een noodbevel van kracht. Die maatregel is genomen omdat de politie in...