Door het lijden dat wordt gevreesd, daaraan lijdt de consumptiemens het meest!
‘Alles van waarde is weerloos’ (Lucebert) staat op een gebouw in Rotterdam-Blaak. Wat is ‘alles’ en wat is ‘waarde’ dat weerloos is?
Vroeger had menig huishouden een stofzuiger in huis. Zo’n pastel kleur van Electrolux. De wasmachine verving snel de handdraaier, wasbord en centrifuge ineen. Ook de koelkast verscheen in menig keuken met geiser. Een auto kopen werd een ritueel; op zaterdagmorgen ging een echtpaar naar de garage. Keurig gekleed en wetende ….er komt een gratis kopje koffie.
En nu, je stapt in een overall naar binnen, roept ‘hallo, is er nog iemand die mij een auto wil verkopen?’ of als dat niet nodig is, je direct bestormd wordt door de eerste de beste in kostuum geklede verkoper die direct vraagt: ‘koffie of thee?’, gaat u daar maar zitten, ik kom zo bij u.
Koffie werd in jaren ’70 pruttelend gezet, zelfs nu nog met een filterzakje (nummer 2) en DE roodmerk. De zegeltjes werden gespaard en verzilverd in de DE winkel. Kijk eens ‘weer 6 kopjes met schotels’ voor jouw uitzet lieverd. Mam, ik ben 7 jaar hoor en lesbo.. ‘Wat zeg je mij daar?’. Papa, kom snel Jipjojanneke Annabel is een lesbo! Zeg daar nu eens wat van!
Ik dwaal af, terug naar het verhaal;
Ook kennen we de Brabantia pedaalemmer, de Curver oranje wasmand en houten wasknijpers, boerenbont theedoeken en de jaarlijkse grote schoonmaak. Onze keuze was toen beperkt, maar nu is er de stresskeuze als de kooplustige door de eentonige winkelstraten loopt en zich, als lid van de makke schapen kudde, door de deuren van de groot winkelbedrijven laat loodsen en er niet gekozen kan worden.
Merkgeil en het onderscheid tussen een LV uit Turkije of de ‘shop in shop’ in de Bijenkorf op het Rokin. Ook dat geeft stress. ‘Niemand kijkt meer om, ik ben 1 van de velen die eigenlijk geen geld heeft, maar mee wilt doen met deze consumenten waanzin”. Enfin, als je alles kunt kopen is niets te duur.
Nu, en dat bevordert ook de stress. De magnetron, de koffiezetmachine met een keramische schijf waarvoor je een online cursus kan volgen, telefoons heten al jaren smartphones met accessoires die de consument “ Ik ben gek’ moet hebben. We hebben een design keuken met alles d’r op en d’r aan. Let wel: design, hoor. En op vakantie gaan wordt ‘Wij gaan dit jaar houthakken met de Bosjesmannen’ of naar de Zuidpool. ‘Schat wat ben je koud, ijskoud’
Meer en verder weg willen we en gaan we! Maar de ‘nieuwe’ mens verlangt naar eenvoud, naar minder spullen. Waarom een wand met boeken die je nooit meer leest? Dus geef ze weg, laat ze gratis ophalen en maak door ‘ ontspullen’ weer een ander blij.
Het huwelijk wordt ontbonden, want in een korset te worden gesnoerd dat je uit gewoonte al ruim 30 jaar prettig vindt om thuis het genot van de seks gratis te mogen beleven, is niet wat je eigenlijk nog wilt. Nee, gewoon vrij worden dat goed is voor de geest en de portemonnee. ‘ Hee, kerel JIJ in de kroeg, nou man dat is lang geleden. Ik schat zo’n 35 jaar, klopt dat? Gescheiden zeker? Nou welkom bij de club. Proost!
Teveel voelt dus echt niet meer goed en dat weet u. Na een zak chips van 300 gram geheel en alleen te hebben gegeten, een complete Maxi verpakking Merci chocolade doos inhoud verorbert te hebben omdat u ‘even in een dip zat’. Ineens moet een koffiezetter in een design restaurant een barrista worden genoemd en het liefst met een baard en tattoo.
Wij willen terug naar eenvoud, naar restaurants waar men eet wat de pot schaft. Koffie zoals koffie moet zijn. Weggooien, opruimen, weggeven, verkopen geeft rust en wellicht ook nog wat extra geld.
Beleving gaat boven spullen. Rust boven overdaad Het drukke stadsleven en de jacht op meer en gezellig, in een luidruchtig grand café , waar je harder moet praten over wat je allemaal weer gekocht hebt. “kijk 4 doosjes met gekleurde punaises’
Ontspul, ga kleiner wonen, koop duurzaam minder maar wel goed. Wordt lid van het zangkoor ‘De Schorre Keel & Andere Ongemakken’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten