zondag 11 december 2016

ZEN


Veel boeken over spiritualiteit laten nogal wat vraagtekens achter. Maar er is meer. Er blijken zelfs onnoemelijk veel tegenstrijdigheden te bestaan in de wereld van de spiritualiteit. Wij houden het in dit kader  bij één tegenstrijdigheid: In het boek cursus in wonderen wordt beweerd dat alles een illusie is. Niets wat je waarneemt is echt. Het is slechts een soort droom. Meer niet. Ergens anders in datzelfde boek lezen wij: creëer empathie voor je medemens. Vergeef jezelf en anderen. Dat laatste is tegenstrijdig met het eerste. Waarom zou je in God’s naam empathie kweken als alles toch maar een illusie is. Dat lijkt nergens op te slaan..



Daarom ging ik,  T.U.I.G van der Riggel,  voor Absurdistisch Magazine naar Goeroe Sri Flaue Khul en vroeg hem wat wij daar van moeten leren.
De Goeroe sluit zijn ogen en zegt dan: "Als je moet vragen wat jazz is, zul je het nooit weten."
Daar moet ik even van slikken. En ik vraag voor alle zekerheid of hij mijn vraag wel heeft begrepen.
Weer sluit de Goeroe zijn ogen: "Als je moet vragen wat jazz is, zul je het nooit weten."

Het begint mij te vervelen dus antwoord ik:"Ik zag onlangs iemand pissen in de Kalverstraat. Ik dacht: Is dit het einde van de beschaving zoals wij die kennen? Of is het gewoon iemand die pist in de Kalverstraat?"
De Goeroe opent zijn linker oog. Maar wel wijd open! En fluistert: "Ik ben ontzet over mensen die het universum willen 'kennen' terwijl het al moeilijk genoeg is om je weg te vinden in de PC Hooftstraat"
Daar moet ik over nadenken. Wat is dit voor rare man. Ik bedoel, ik stel toch een gewone serieuze vraag. Dus merk ik op: “u bedoelt dus eigenlijk dat als iemand de kat uit de boom kijkt, dat dan de brandweer minder werk heeft?."
De Goeroe sluit zijn linkeroog en opent zijn rechteroog, zwijgt even, en zegt dan:
“De reden waarom engelen kunnen vliegen, is dat ze zo licht over zichzelf denken.”
Ik raak intussen steeds meer ontmoedigt en zeg:’en nu, Goeroe? ik voel mij steeds meer ontmoedigt, wat raadt u mij aan?”
Goeroe sluit zijn rechteroog en zegt:’”Moedig anderen aan”

‘Ja hallo Daar heb ik wat aan! Ik vraag gewoon aan u wat u van al die tegenstrijdigheden vindt in de spirituele wereld. Geef nu eens een normaal antwoord.’
Nu gaan beide ogen van de Goeroe open. Hij kijkt mij strak aan en zegt:’ "Niemands mond is groot genoeg om het geheel uit te spreken."
Ik zucht en sta op:”Sorry dat ik u lastig viel met mijn eh...domme vragen.. U zult mij wel niet zien zitten, dus ga ik maar even staan.”
Dan lacht de Goeroe breed en tegelijkertijd vriendelijk en zegt. ‘Ga, beste man. En bedenk; hij die een vraagt stelt is maar een dwaas gedurende één minuut. Hij die niet vraagt, blijft een dwaas voor eeuwig.’

Ik dank de Goeroe, voor tja...wat eigenlijk, en verlaat het pand. Weer een ervaring rijker en een illusie armer.

Dit was T.U.I.G van der Riggel
voor Absurdistisch Magazine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Noodbevel Dokkum om demonstraties Kortjakje

Noodbevel Dokkum om demonstraties Kortjakje In Dokkum is zaterdag een noodbevel van kracht. Die maatregel is genomen omdat de politie in...